شرکت سازه فضایی تهران، شرکت سازه فضایی اصفهان

رفتار سازه ای در سازه فضایی

رفتار سازه ای در سازه فضایی یکی از مباحث و ملاحظات مهم و حائز اهمیت است. اگر در اینجا به خواهیم به مهمترین نکات در رفتار سازه ای سازه فضاکار اشاره نماییم، باید به دو عامل یا نکته توجه کنیم.

الف: کمانش اعضای فشاری و اعضای مهاری جان سیستم خرپای فضایی

ب: تاثیر خمش ثانویه با توجه به طراحی گره ها در راستای کارایی برای انتقال نیروهای محوری بین اعضا (المان) و گره ها (پیونده)

ضریب رفتار سازه، ضریبی است که رقتار غیر خطی سازه را شامل می شود. ضریب رفتار سازه بیانگر پتانسیل نهفته سازه در فاز غیر خطی است. می توانیم مقاومت لازم برای سازه را در حالت کاملا خطی بر ضریب رفتار سازه تقسیم کنیم، در این صورت مقاومت لازم برای سازه کم می شود. اگر در جایی یا بهتر بگوییم در مقالات علمی یا آیین نامه ها با اصطلاح “ضریب کاهش” مواجه شدید، منظور همین است که ذکر شد.

تغییر شکل های ارتجاعی در زمان وقوع زلزله با شدت زیاد، منبع جذب انرژی در سازه است. در واقع عملکرد غیرخطی سازه می تواند مقادیر زیادی از انرژی بدست آمده از وقوع زلزله را مستهلک نماید. اگر در فکر آنالیز و بررسی مقدار جذب امرژی در فاز غیر ارتجاعی هستید، راه حل آن تحلیل دینامیکی غیر خطی است. البته ناگفته نماند که دشواری و زمان بر بودن اینگونه بررسی و تحلیل سبب شده عملا در فعالیت های علمی و تحقیقاتی این روش مورد استفاده واقع نشود.

بسیاری از پژوهش گران برای عبور یا رفع مشکل مذکور پیشنهادی را مطرح کرده اند که با استفاده از آن و با روش تحلیل ارتجاعی، مقدار جذب انرژی حاصل از رفتار غیر ارتجاعی سازه را محاسبه کنند. این مدل گفته شده در همه آیین نامه های طراحی لرزه ای استفاده می شود، همان به کاربردن ضریب رفتار سازه است.

چنانچه تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی رفتار سازه ای سازه فضایی دارید، لطفا با ما در تماس باشید.

با تشکر از همراهی شما