انواع سازه فضایی

انواع سازه های فضایی

انواع سازه فضایی اجرا شده توسط اسپیس (شهلایی) در عراق خاصه اقلیم کردستان در شهر کرکوک عراق

انواع سازه فضایی

انواع سازه فضایی اسپیس را می توان از چند منظر مورد بررسی قرارداد. انواع سازه فضایی بر اساس فرم شناسی یا همان معماری سازه در نخستین مرحله مورد توجه کارفرماین و مهندسین است. انواع سازه فضایی در این حالت به دلیل خواستگاه متفاوت کارفرمایان و مهندسان معماری مسیر خاصی را طی می کند.

انواع سازه فضایی در حالت مذکور به دو برتری هزینه ای و زیبایی شناسی تقسیم می شود. به عبارتی دیگر اغلب کارفرمایان و پیمانکاران صنعت ساختمان تمایل به سازه ارزان قیمت برای سقف پروژه خویش دارند و این در حالی است که اکثر مهندسان معمار فرم و معماری خاص و زیبا برایشان مطلوبیت دارد. این تفاوت نقطه مناسب از نگاه کارفرما و نقطه مطلوب از دید مهندس طراح سازه فضایی، ایشان را به نقطه اشتراکی انواع سازه فضایی به ترتیب معماری زیر رهنمون می شود:

انواع سازه فضایی بر اساس فرم های سازه فضایی قوسی یا چلیک، سازه فضایی شیبدار یک یا دو طرفه، سازه فضایی تخت، سازه فضایی گنبدی یا نیم کره، سازه فضایی هرمی، سازه فضایی ارشمیدسی، سازه فضایی افلاطونی، سازه فضایی ترکیبی یا فرم آزاد، سازه فضایی دیسکی و سازه فضایی خاص سینوسی.

انواع سازه فضایی در دومین بخش بندی می تواند از نظر متریال یا جنس مصالح مصرفی در ساخت انواع سازه فضایی مورد سنجش قرار بگیرد. انواع سازه فضایی از نظر مصالح به سه دسته ذیل تقسم می شود:

الف) سازه فضایی چوبی   ب) سازه فضایی آلمینیومی    ج) سازه فضایی فولادی / پولادی

انواع سازه فضایی در سومین دسته بندی با رویکرد ساختاری مورد ملاحظه واقع می شود. انواع سازه فضایی در چنین صورتی بر حسب لایه های تشکیل دهنده شبکه سقف خرپای فضایی بوده و شامل موارد: سازه فضایی تک، سازه فضایی دو لایه یا سازه فضایی سه لایه می شوند.

انواع سازه فضایی بر حسب ساختار تعریف مختص به خود را دارند که در زیر به آن ها می پردازیم:

  1. سازه فضایی تک لایه به اسپیس فریمی اطلاق می شود که امتداد بارهای وارده و شبکه سازه فضایی در یک صفحه واقع نشده اند و بعضا به قاب فضایی تک لایه مسطح نیز مشهوراند.
  2. سازه فضایی دولایه دیگر نوع سازه های فضایی است که از کنار هم واقع شدن دو شبکه ساختار سقف سه بعدی یا همان سازه فضایی بوجود آمده اند و البته شرط تمییز دادن آن ها وجود اجزا یا المان های سازه فضایی در وسط این دو صفحه است.
  3. سازه فضایی سه لایه یا چند لایه آخرین دسته از انواع سازه فضایی از نظر ساختاری است. سازه فضایی سه لایه همان سازه های فضایی معمول و عرفی هستند که در اکثر پروژه های ساختمانی به وفور قابل مشاهده اند. سازه های فضایی سه لایه یا چند سطحی از سطوح فوقانی، میانی و زیرین تشکیل شده و بر اساس سه محور اصلی مختصات به یکدیگر متصل شده اند.

انواع سازه فضایی با رویکرد تقسیم بندی بر مبنای نوع اتصال ها (joints)  یا همان پیونده آخرین دسته از انواع چهارگانه سازه های فضایی اسپیس هستند. اگر بخواهیم خیلی سریع و کوتاه فقط انواع اتصال های سازه فضایی را برشمریم، می بایست بصورت تیتر وار موارد ذیل را نام ببریم:

الف) سازه فضایی با گره های کروی یا همان سیستم اتصال مرو(MERO) – KK  که از کره فولادی با جنس CK45   تشکیل یافته و سبب پیوند المان ها (اعضوها) به یکدیگر شده و به آن پیونده (گوی) نیز می گویند.

ب) پیونده های تک پیچ و مهره ای به نام کاتروس (CATRUSS) اتصال سیستم کاتروس یکی از دیگر انواع سازه فضایی بوده شامل پیچ و مهره است.

ج) اتصال های منشوری یا هرمی از دیگر انواع پیونده های سازه فضایی اند که اتصال سیستم یونی بت

 (UNIBAT) با قاب های صلب مدول های استاندارد،  سیستم یونی بت را در لایه فوقانی و میانی تشکیل می دهد و در کناره ها توسط پیچ به یکدیگر متصل می شوند.

د) ورقه ها یا صفحه ها نیز نوع دیگر اتصال های سازه های فضایی هستند که به مودا اسپن – هلند MODASPAN معروفند.

 ه) اتصالی که در آن از گرهاستفاده نشده باشد نوع پنجم اتصال های سازه های فضایی بوده که بدون گره هم به آن ها اطلاق می شود و اغلب در بازار به اوکتت تراس OCTET TRUSSمشهورند.  

و) اتصال استوانه ای سازه فضایی یکی از دیگر انواع اتصال های سازه های فضایی است.

 ز) اما آخرین اتصال سازه فضایی از لحاظ تنوع، اتصال سیستم تریودتیک (Triodetic) است. اتصال تریودتیک عملا قطعه های آلومینیومی تشکیل می شود که در طول زمان کم کم اجزای فولادی هم شامل این اتصال شد.

 اسپیس به شما همراه گرامی پیشنهاد می کند؛ چنانچه تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع سازه فضایی هستید، با بخش تحقیق و توسعه سازه فضایی اسپیس تماس حاصل نمایید.

با تشکر از همراهی شما

واحد تحقیق و توسعه

۰۲۱-۷۷۴۸۲۷۰۱

۰۲۱-۷۷۴۸۲۷۰۷

۰۲۱-۶۶۷۳۵۶۱۵

۰۲۱-۶۶۷۳۵۲۰۶

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *