ضخامت سقف سازه های فضایی

ضخامت سقف سازه فضاکار

ضخامت سقف سازه فضاکار همواره یکی از نکات مورد توجه معماران و کارفرمایان محترم است. ضخامت سقف سازه فضایی بستگی به عوامل مختلفی دارد. چنانچه ضخامت سقف سازه های فضاکار برای شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است، لازم است قبل آغاز فرآیند طراحی اسپیس فریم این مهم را به دفتر فنی اسپیس اطلاع دهید.

ضخامت سقف سازه فضاکار به طور طبیعی در زمان مدلینگ مقدماتی سازه فضایی، بر اساس نسبت طلایی طراحی و محاسبات خرپای فضایی لحاظ و نقشه کشی می شود. بدیهی است در این حالت الزامات خاصی در رابطه با ضخامت اسپیس فریم رعایت نمی شود مگر همان رعایت اصول طلایی در طراحی که اپتیمم وزن سازه و قیمت است.

ضخامت سقف سازه فضاکار وقتی برای بهره بردار یا مهندسین مشاور از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در آن صورت تیم دفتر فنی اسپیس پس از اخذ الزامات و مطالبات ایشان، اقدام به مدلینگ اولیه می نماید. لذا بنا به هر دلیلی، زمانی که کارفرما ضخامت منحصربفردی را خواهان است، این خواسته سرلوحه طراحی سازه های فضایی قرار می گیرد و بدیهی است در این زمان، ممکن است لزوما طرح تهیه شده، بهینه ترین قیمت خرپای فضایی را شامل نشود. چراکه با کم یا زیاد نمودن ارتفاع لایه فوقانی و تحتانی اسپیس فریم، نسبت طلایی محاسبات و طراحی بهم ریخته و این به معنای افزایش بهاء تمام شده ساخت و تولید سازه فضایی است.

ضخامت سقف سازه فضایی که اصطلاحا همان فاصله لایه بالایی خرپای سه بعدی از لایه پایینی اسپیس است و در عرف به آن جان سازه فضاکار نیز گویند، در بهینه ترین طراحی سازه فضایی بر اساس المان فلزی لوله و پیونده مرو، عموما دارای ارتفاعی بین ۱۸۰ سانتیمتر تا ۲۲۰ سانتیمتر است. ضخامتی مناسب برای عبور تاسیسات الکتریکال و مکانیکال از جان سازه های فضایی. شایان ذکر است بر اساس فرم سازه یا معماری سقف اسپیس فریم این ضخامت در همان بازه فوق الذکر تغییر می کند. پر واضح است در پروژه های سازه ای که ذخیره انرژی (صرفه جویی در مصرف انرژی)، صرفه جویی فضایی (عبور تاسیسات و تجهیزات)، داشتن سقف کاذب یا حتی نمای اکسپوز سازه برای کارفرما یا مشاوران از اهمیت برخوردار است، در میان تمام سازه های موجود، فقط و فقط ضخامت سقف سازه فضایی اسپیس است که این مهم را برای بهره بردار به ارمغان می آورد.

ضخامت سقف سازه های فضایی علاوه بر تاثیر قیمتی همانگونه که در بالا گذشت، از منظر زیبایی شناسی، صرفه جویی فضایی، صرفه جویی در مصرف انرژی و نورپردازی سازه از ویژگی منحصربفردی برخوردار است که خاص سازه اسپیس است. معمارانی که از این توانمندی خرپاهای سه بعدی آگاهی دارند، نمی توانند از این امتیازها و برتری های اسپیس چشم پوشی نموده و آن را نادیده بگیرند. عملا این اعضای میانی خرپاهای سه بعدی با اتصال های گوی، بهترین قدرت مانور را به طراحان، معماران و دیزاینرهای داخلی ساختمان ها می دهند. خلق فضاهایی آزاد و باز، قابل دسترسی سهل و آسان، با دارا بودن زیبایی و جذابیت همه و همه در استفاده از اسپیس فریم در اختیار کاربران است.

چنانچه تمایل به اخذ اطلاعات بیشتر در خصوص ضخامت سقف سازه فضاکار و ملاحظات مربوط به آن در تمامی آیتم های طراحی، محاسبات و اجرا دارید، لطفا هم اکنون با ما در تماس باشید.

با تشکر از همراهی شما