مدلسازی سازه فضایی

مدلسازی سازه فضاکار

مدلسازی سازه فضاکار نخستین مرحله در فرایند طراحی سقف سازه فضاکار است. مدلسازی سازه فضاکار بلافاصله پس از مشخص شدن ابعاد سازه یعنی پهنا (عرض)، درازا (طول)، ارتفاع سقف سازه مورد نظر از سطح زمین و فرم یا معماری سقف سازه های فضایی آغاز می شود.

مدلسازی سازه فضاکار را می توان با انواع نرم افزارهای موجود در بازار اعم از فورمین، اتوکد، سپ، آباکوس و غیره انجام داد. اما از آنجا که مدلسازی سازه فضایی در برخی از نرم افزارهای مدلسازی کمی سخت و بعضا دارای پیچیدگی است ( به دلیل هندسه متفاوت سیستم خرپای سه بعدی)، ما (اسپیس) برای شروع، مستقیما نرم افزار اتوکد و سپ SAP را پیشنهاد نمی کنیم، بلکه فکر میکنیم استفاده از نرم افزار ساده تر فورمین Formian که از جبر فورمکسی تبعیت می کند کار سهل تری باشد، می توان پس از مدلینگ سازه فضایی بصورت مقدماتی در فورمین، خروجی آن را به سپ انتقال داده و ادامه پروسه کاری را طی نماییم.

مدلسازی سازه فضاکار برای فرم های معماری سازه فضاکار گنبد، سازه های فضایی چلیک و خرپای فضاکار تخت در فورمین با توجه به موجود بودن پیش فرض های پیش بینی شده، برای کاربران از مطلوبیت ویژه ای برخوردار بوده و به دلیل سرعت بالای آن  بیشتر مورد پسند مهندسان واقع شده است.

مدلسازی هندسی سه بعدی اجزا سازه های فضاکار در فورمین و اتوکد مقدمه بخش دوم فعالیت دفتر فنی و مهندسی اسپیس یعنی طراحی ساختار سه بعدی سوله فضایی است. پس از مدلسازی سازه فضایی در فورمین عملا وارد فرایند طراحی سازه فضاکار شده و توصیه ما نرم افزار سپ است. نرم افزاری که با گذشت بیش از سه دهه از تولید و به روز رسانی آن همواره در زمره برترین نرم افزار های طراحی و تحلیلی سازه ای بوده و با محیط گرافیکی مطلوب خود، جایگاه منحصر بفردی در بین کاربران بدست آورده است. شاید اکنون این پرسش در ذهن شما متبادر شود که اطلاعات بدست آمده از فورمین را مستقیما به سپ منتقل میکنیم یا با واسطه این عمل انجام می شود. در حقیقت باید گفت: انتقال داده از فورمین به سپ با استفاده از نرم افزار اتوکد AutoCad  صورت می پذیرد.

مدلسازی سازه فضایی و طراحی اعضا سازه فضاکار در سپ همانگونه که می دانید در ذیل فرایند بارگذاری های سازه های فضایی و تحلیل کلی سازه صورت می پذیرد. در این مرحله بارهای وارده بر سیستم سقف سازه فضایی اعمال و مورد آنالیز و بررسی واقع می شوند. بارهای مورد تحلیل همان بار های مرده و زنده هستند. اگر در مورد بررسی بارهای مرده وارده بر ساختار خرپای فضاکار بخواهیم بیشتر بدانیم، می توان اجمالا به بارهای حاصل از وزن سیستم شبکه مدولار سقف، وزن زیرسازی و اتصالات و  دیتیل و پوشانه سقفی، وزن تاسیسات الکتریکال و مکانیکال، بار برف، بار باد و بار زلزله اشاره داشت.

مدلسازی سازه فضایی اسپیس همیشه بصورت رایگان در دسترس کارفرمایان، ناظران و مشاوران محترم است. چنانچه تمایل به اخذ اطلاعات بیشتر دارید، لطفا هم اکنون با ما در تماس باشید.

با تشکر از همراهی شما