مزایای سازه ای در سازه فضاکار

همانطور که قبلا عنوان شد؛ مزایای سازه فضایی دارای سه بخش بودند که در اینجا دسته نخست یعنی مزایای سازه ای در سقف های خرپای فضاکار را مورد بررسی قرار می دهیم:

۱. به واقع برای پوشش تمام فضاهایی که به هر دلیلی از محدویتی برای ستونگذاری برخوردارند یا برای ستون های میانی ذیل سقف معذوریت هایی دارند، انتخاب سازه فضاکار تنها گزینه مطلوب چند وجهی در بین تمامی سازه های فلزی است.

امروزه هرجا سخن از سقف های بدون ستون میانی است، ذهن ها متوجه سقف های شبکه سازه های فضاکار اسپیس است.

بدون شک اگر نداشتن ستون میانی بهمراه زیبایی بصری و معماری مدرن مورد نظر کارفرمایان یا مهندسین معمار و مشاور باشد، یقینا انتخاب برتر همه بهره گیری از ظرفیت های اسپیس فریم است.

مزیت سقف سازه های فضاکار

مزایای سازه فضایی

۲. کارشناسان سازه و معماری نیک می دانند در شبکه سازه های فضاکار هیچگونه اجبار و نیازی به داشتن تقارن یا نظم ستون ها یا بهتر گفته باشیم تکیه گاه ها نیست.

در حقیقت شما می توانید از خرپای فضایی بدون داشتن هرگونه محدودیتی در طراحی سازه فلزی استفاده نمایید.

شاید این پرسش در ذهنتان متبادر شود که چرا چنین است؟!

پاسخ آن روشن است، در واقع رفتار سه وجهی یا همان سه بعدی شبکه فضاکار سبب توزیع تنش در تمام جهت ها می شود و این یعنی ما لازم نیست خود را محدود به نظم ستون ها نماییم.

بله شما مختارید هر کجا که الزام زیبا شناسانه یا معذوریتی متفاوت دارید، اقدام به طراحی و ساخت و سازه سازه فضایی نمایید.

ستونگذاری سازه فضاکار

عدم محدودیت ستون سازه فضایی، پد استال سازه فضایی

۳. هیچ گونه منعی برای بکار گیری جرثقیل سقفی در سازه فضایی وجود ندارد.

بالا بودن درجه صلبیت در شبکه خرپای سه بعدی سبب شده محدودیتی در استفاده از جرثقیل در ساختار فضاکار وجود نداشته باشد.

بنابراین بهتر است بگوییم هر گونه بار متمرکز یا غیر متمرکز می توانند در شبکه سازه فضاکار وارد شوند و این مهم یعنی شما می توانید در صورت نیاز، اقدام به نصب جرثقیل کنید.

spaceframe

سقف اپیس فریم قوسی استخر بصره عراق

ما می توانیم برای شما جرثقیل هایی دوپل و حتی جرثقیل تک پل و یک ریلی در هر مسیر دلخواه طراحی و اجرا کنیم.

۴. سازه های فضایی دارای تکنیک بالای سازه ای هستند. شبکه خرپای فضایی با قابلیت توزیع گسترده و مناسب بار وارده بر شبکه خود، بصورت منحصر بفردی از سایر سازه های فلزی متمایز شده و دارای جایگاه خاصی هستند. 

مزیت سازه فضاکار

مزایای سازه های فضایی

 ۵. خرپای فضاکار از وزن پایینی برخوردار است. یعنی رفتار سه وجهی یا سه بعدی شبکه سقف سازه فضاکار سبب شده تا هنگامیکه بار های وارده بر سقف بصورت مناسب و بهینه ای توزیع و تقسیم می شوند، عملا سبب سبک تر شدن مجموعه اعضا پیوند و پیونده سیستم خرپای سه بعدی شوند.

این مهم به معنای سبک تر شدن ساختار فضایی شده در عین حالیکه خللی به مستحکم بودن سازهفضاکار وارد نمی کنند.

سازه فضایی گنبدی، سازه فضایی بیضوی، سازه گنبدی، سازه بیضی

۶. بهره برداری بسیار بالا ار کیفیت و کمیت متریال یا مصالح سیستم سازه فضاکار سبب شده با سقف سازه فضایی با حفظ درجه صلبیت مطلوب، از ایمنی بسیار زیادی برخوردار باشد.

این مهم به معنی صرفه جویی اقتصادی و مصرفی است. یعنی صرف مصالح کمتر برابر است با توسعه پایدار میهن عزیزمان ایران.

نورگیر سازه فضاکار گنبدی

نورگیر سازه فضایی بازار بزرگ شهر حله عراق

۷. در سیستم سازه های فضاکار شما می توانید با حذف برخی از المان ها که در محاسبات نقشی در توزیع و انتقال بارهای وارده ندارند، صرفه جویی اقتصادی نمایید.

اما کارفرمایان یا بهره برداران برای حفظ زیبایی بصری سازه که از مدولار بودن و تکرار یکنواخت و همگن اعضا سازه فضایی حاصل شده است، تمایلی به حذف آن ها ندارند. البته ناگفته نمایند این ویژگی مخصوص سازه های سه بعدی است که ناشی از بالابودن درجه هایپر استاتیکی یا نداشتن انهدام ناگهانی شبکه قف سازه فضاکار است.

مزیت سازه فضایی قوسی

سقف ایستگاه گاز سازه فضایی شهرک مهستان تهران

۸. اگر بدنبال سازه مقاوم در برابر حوادث غیر مترقبه هستید، پیشنهاد کارشناسان سازه فضاکار است.

یکپارچه بودم سیستم شبکه سقف سازه فضاکار سبب شده تمام بارهای وارده اتفاقی و نیروهای دینامیکی حاصل از زلزله، انفجارها، حملات هوایی، طوفان، آتش سوزی و غیره را بهتر از تمام انواع گوناگون دیگر سازه ها تحمل نماید و بدیهی است از سایر سازه های فلزی نیز مقاومت بیشتر برخوردار باشد.