مزایای سازه فضا کار

مزایای سازه فضاکار بسیار متعدد و متنوع است. پیشتر در مورد  مزایای سازه فضایی اشاره شد که دارای سه گونه مزیت در اسپیس فریم هستیم و در نوشتار گذشته به دو مورد آن پرداختیم و اینک دسته سوم را با یکدیگر بررسی می نماییم؛

 ۱. سرعت در اتمام هر پروژه عمرانی نسبت مستقیمی با بهره بری یا راندمان پروژه دارد. بی شک یکی از جاذبه های اسپیس فریم برای کارفرمایام و بهره برداران سرعت بالای تولید سازه فضاکار و نیز سرعت اجرای سازه فضایی است.

قطعا پیش ساخته بودن سیستم خرپای فضایی با توان انبارش و حمل آسان آن مزیت برتر همیشگی است. جالب است بدانید از آنجا که در زمان نصب سازه های فضاکار ما از قدرت بالایی در تنوع، تعدد و سرعت مونتاژ سازه برخورداریم. این بمعنای انعطاف در زمان و تسریع ساخت و ساز دارد.

اگر بخواهیم مثالی برای لمس سرعت ساخت سازه فضایی داشته باشیم، باید گفت: ما می توانیم قبل از خشک شدن بتن فونداسیون قطعات Space Structure را در محل پروژه تخلیه و آماده نصب کنیم.

پیمانکار سازه فضاکار این مهم را بیشتر حس می کند، چرا که این بمعنای اخذ مصالح پای کار پروژه اش است.

سازه پیش ساخته فضایی

سقف پیش ساخته سازه فضاکار قوسی دانشگاه اصفهان

۲. کنترل کیفیت سازه فضایی بسیار بالا است. دلیل آن هم فرآیند تولید است، تک تک مصالح و متریال اجزا شبکه اسپیس فرم، بصورت مجزا تهیه، تامین و تولید می شوند و این تخصصی بودن، سبب شده اعضا یکبار جداگانه مورد بررسی قرار گرفته و یک مرتبه بصورت پکیج وارسی شوند.

بدیهی است تولید سازه فضایی که در یک پروسه صنعتی شکل می گیرد، بسیار دقیق و ماشینی است. یعنی ما با یک سیستم مواجهیم که در هر مرحله از فرآیند تولید خرپای فضایی به سهولت می توانیم کیفیت را پایش و رصد کنیم.

skylight space frame

skylight یا اسکای لایت سازه فضایی قوسی دانشگاه فنی مهندسی نفت کرکوک عراق

۳. نصب پوشش سازه فضایی هیگونه محدودیتی ندارد. یعنی کارفرمایان و معماران برای انتخاب پوشانه مطلوب سازه خود کاملا آزادند، هر نظری دارند اعمال کنند.

بهتر است بگوییم پوششی وجود ندارد که اسپیس نتواند آن را پشتیبانی کند. هر آنچه بعنوان پوشانه سازه در بازار مطرح است قابلیت نصب بر روی شبکه سقف سه بعدی را دارد.

نصب ساندویچ پانل سقف سازه فضایی، نصب پلی کربنات سقف سازه فضاکار، نصب شیشه اسکای لایت یا اجرای شیشه سازه فضایی، نصب جی آر سی سقف اسپیس فریم، نصب ورق گالوانیزه سقف خرپای فضایی اعم از سینوسی یا شادولاین، نصب پارچه سقف سازه های فضاکار و غیره جملگی از پوشانه های مطلوب Space Frame هستند.

پوشش ساندویچ پانل سقف سازه فضایی قوسی نجف

نصب پوشش ساندویچ پانل سقف سازه فضاکار قوسی حوزه علمیه علوی نجف اشرف عراق

۴. قیمت سازه همواره مورد توجه نخست کارفرما است. بدیهی است اگر ما سازه ای با قیمت مناسب ارائه دهیم، در صرف منابع مالی پروژه صرفه جویی کرده ایم. حال اگر این مهم با صرفه جویی وقت در زمان ساخت سازه فضاکار باشد، نور علی نور می شود.

لذا چنانچه صرفه جویی اقتصادی در کنار برخورداری از سازه ای نوین و مدرن از ملاک های شما است، توصیه میکنیم در وقت خود هم صرفه جویی کرده و سراغ آنالیز دیگر سازه ها نروید.

اگر بخواهیم به گفته بالای خود قید مطلق هم بزنیم به جرات باید گفت: سازه ای ارزان تر از سازه فضایی برای دهانه های بزرگ وجود ندارد که تاب و توان رقابت اقتصادی داشته بهاشد. چه از لحاظ زمانی و چه اقتصادی.

دهانه بزرگ سازه فضاکار قوسی بدون ستون میانی حوزه علمیه نجف اشرف عراق

دهانه بزرگ سازه فضایی قوسی بدون ستون میانی حوزه علمیه علوی نجف اشرف عراق

چنانچه بخواهیم از دیگر مزایای اقتصادی سازه های فضایی سخن بگوییم، گوی یا اتصالات گره های اسپیس به شما امکان می دهد با کمترین هزینه، اتصال لازم برای زیر سازی های سقف کاذب، سیستم های صوتی یا نورپردازی و سایر نیازهای الکتریکال و مکانیکال پروژه را تامین کنید.

بدیهی است این صرفه جویی در متریال سبب کاهش وزن های وارده و درنتیجه فونداسیون و ستون و شبکه سبک تر هم می شود.

سازه فضاکار تخت خاص ارگ تجریش

سقف سازه فضایی تخت خاص ارگ تجریش تهران ۱۳۹۲

۵. آسانی و راحتی در بسته بندی سازه پی ساخته Space Structure سبب حمل و نقل، بارگیری و باراندازی ارزان و سریع خرپا می شود.

اما شاید مهمتر از آن عدم نیاز بع فضای زیاد برای انبارش سازه سه بعدی باشد، این یعنی شما در هر شرایط آب و هوایی با صرف زمان و هزینه کم می توانید در صورت نیاز اسپیس فریم ها را دپو و نگهداری کنید.

بسته بندی و حمل سازه فضاکار

بارگیری سازه فضایی، حمل و نقل سازه فضایی، انبارش سازه فضایی

 ۶. رنگ سازه فضایی از مقولات مورد علاقه معماران است. برای رنگ آمیزی شبکه سازه های فضایی شما می توانید از روش های الکترو استاتیکی پودری یا کوره ای استفاده کنید.

البته ناگفته نماند رنگ خوب زیرسازی مناسب می خواهد و برای آن لازم است عملیات شستشو، چربی زدایی، سند یا شات بلاست قبل از رنگ صورت پذیرد. بخصوص اگر سازه در شرایط آب و هوایی خاص باشد، لازم است حتما از قطعات و اجزای سازه فضایی گالوانیزه شده با آبکاری متناسب استفاده شود. این خود مزیتی دیگر نسبت به سایر سازه های فلزی است.

سازه فضاکار گالوانیزه قوسی هایپر خزر

سقف سازه فضایی گالوانیزه قوسی هایپر سنتر خزر تنکابن گیلان

 ۷. یکی از دغدغه های کارفرمایان و سرمایه گذاران نرخ بازگشت سرمایه است. بدیهی است هر چه زمان ثبت سفارش سازه فضاکار تا تحویل آن کوتاه باشد، نرخ شما کمتر است.

در پروژه های بزرگ این نکته بسیار حیاتی است، چرا که زمان بر شدن ساخت و ساز عملا با این شرایط اقتصادی حاکم بر صنعت ساختمان، یعنی ضرر و زیان! لذا توصیه می کنیم حتما به این مهم دل بسپارید.

البته ناگفته نماند برخی از مزایای بهره گیری از اسپیس فریم تاثیر مستقیمی بر منابع انسانی خاصه روانشناسی سازمانی و صنعتی دارد. به عبارتی دارا بودن سقفی زیبا، مدرن و ایمن به کارکنان شما القا ارزشمند بودن و توجه به خواسته های پنهان ایشان کرده و یقینا در دراز مدت سبب افزایش بهره وری و راندمان تولید می شود.

افزایش کارایی نسبت مستقیمی با درآمد کسب و کار شما دارد، که این هم در بازگشت سرمایه نقشی مهم ایفا می کند.

سازه فضایی قوسی عتبات

سقف سازه فضاکار قوسی عتبات عالیات نجف اشرف عراق

یادمان باشد استفاده از سازه فضایی به معنای حذف یا کمتر نمودن تعداد ستون و قاعدتا کاهش احجام فونداسیون می شود، این به معنای ارزان تر تمام شدن سایر هزینه های مرتبت با اسپیس فریم است، یعنی هزینه کمتر اجرای فونداسیون سازه های فضایی و قیمت کمتر برای اجرای ستونگذاری سازه های فضاکار. تمام موارد مذکور در کنار مبحث زیبایی شناسی و معماری خرپای فضایی است.

تمام آنچه گذشت سبب شده در چند دهه قبل سازه های فضایی انتخاب نخست کارفرمایان باشند.

سازه فضاکار خاص ترمینال ساوه

سقف سازه فضایی خاص ترمینال اتوبوسرانی شهرداری ساوه

۸. عدم محدودیت در فرم سازه فضاکار، ضخامت لایه میانی و طول المان های اسپیس فریم، سبب شده کارفرمایان در پروژه هایی که الزامات و محدودیتهای محیطی یا برون سازمانی (قوانین شهرداری) دارند،به انتخاب شبکه سازه سه وجهی اسپیس روی بیاورند.

سقف سازه های فضایی قوسی مگاسنتر نجف عراق

پروژه احداث سقف سازه فضاکار قوسی مگاسنتر نجف عراق

۹. سهولت و قابلیت دمونتاژ سازه فضایی سبب شده کارفرمایان نگاهی بلند مدت تر از قبل یه سازه های ساختمانی داشته و به انتخاب آن روی کنند.

سازه پیش ساخته اسپیس که به راحتی بصورت پیچ و مهره می تواند باز و بسته شود، هر مهندس و معماری را بسوی خود جلب و جذب می کند.

دمونتاژ سازه فضایی ارگ تجریش

سقف سازه فضایی تخت خاص ارگ تجریش تهران که بخشی دمونتاژ و منتقل شد