گوی سازه فضاکار

گوی :

گوی یا گره اصلی ترین اتصال در سازه های فضایی با سیستم  mero (مرو) است. اینکه برخی به آن مرو mero می گویند به نام تجاری سازه فضایی که نخستین بار توسط شرکت مرو آلمان طراحی و به بازار ساختمان عرضه شد اشاره دارد. (سال ۱۹۴۲ میلادی مقارن با سال ۱۳ شمسی).

در سیستم مرو mero ، پیونده گوی سان Nodular Systems از گوی فلزی توپر که از آلومینیوم یا فولاد به روش فورجینگ گرم تهیه شده، استفاده می شود. عملا وظیفه گوی در شبکه سازه فضاکار برقراری ارتباط بین اعضا و ایجاد تعادل و انتقال نیرو های وارده بر سازه فضاکار بوده به نحوی که خود پیونده سازه فضاکار در موقعیت ثابتی قرار داشته باشد.

جنس گوی سازه فضاکار که به صورت کروی یا چند وجهی طراحی می شود عمدتا از جنس فولاد سخت سیکا ۴۵ (CK45) است.

گوی سازه فضاکار دارای سوراخ هایی است که محل اتصال و پیچ شدن عضو یا اِلمان سازه فضایی به آن است. خوب است بدانید هر گوی سازه فضایی قابلیت ۱۸ اتصال به خود را دارد.

در واقع این پیونده (گوی) سازه فضاکار بیشترین هزینه ساخت سازه فضاکار یا قیمت سازه فضایی را دربین قطعات سازه فضایی به خود اختصاص می دهد و وزن گوی سازه فضاکار بر اساس محاسبات سازه فضایی بدست می آید که قطر خارجی پیونده سازه فضاکار یا همان گوی KK نیز ابعاد مختلف و متفاوتی را دارا است.

چنانچه تمایل به اخذ اطلاعات بیشتر در مورد گوی سازه فضایی یا سفارش ساخت و تولید گوی سازه فضایی دارید هم اکنون با ما تماس بگیرید. ۰۹۱۲۳۳۰۵۲۰۷

با تشکر واحد تحقیق و پژوهش تیم اسپیس

دیتیل سر ستون سازه فضایی

بشقابک :

بشقابک سازه فضایی قطعه ای فولادی و مخروطی شکل است که به همین سبب بشقابک سازه های فضاکار به مخروط سازه فضاکار نیز معروف اند مخروط سازه فضایی رابط عضو یا همان المان سازه فضاکار به پیونده یا گوی سازه فضایی است. بی شک استفاده از مخروط سازه فضایی در محل پیونده سازه های فضاکار (گوی) مانع تداخل و فشردگی المان ها و در نهایت سبب جلوگیری از عدم امکان اتصال عضو به پیونده در فضای محدود موجود می شود. اما اینکه عملا چگونه بشقابک سازه فضایی باعث اتصال لوله یا المان سازه فضاکار به گوی توپر سازه فضایی می شود باید اظهار داشت؛ این مهم از یک سو توسط پیچ سازه فضاکار، اسلیو سازه فضایی و پین سازه های فضایی رخ می دهد و از دیگر سو با جوش (CO۲) بشقابک سازه فضایی به المان (لوله) متصل می شود.

اما در خصوص جنس بشقابک سازه های فضاکار باید گفت: عرفا از همان فولاد نرمه بوده که اکثرا از  ST37 یا ST52 است و عملا به روش فورجینگ گرم یا کوبن کاری تولید می شود.

بارهای وارده بر سازه فضاکار نیروهای خود را به دو صورت فشاری و کششی به بشقابک سازه فضایی وارد می سازند.

اگر احساس می نمایید به اطلاعات بیشتر در زمینه بشقابک و سایر اتصالات سازه فضایی دارید هم اکنون با ما تماس بگیرید. ۰۹۱۲۳۳۰۵۲۰۷

با تشکر واحد تحقیق و پژوهش

سازه پیش ساخته فضاکار

لوله :

لوله همان اِلمان یا عضو سازه فضایی است که از محوری ترین قطعات سازه فضاکار محسوب می شود. اِلمان سازه فضاکار از دو طرف توسط بشقابک ها ،اسلیو ها و پیچ ها به گوی توپر سازه فضاکار متصل می شود. به نحویکه بتواند بار نیرو های محوری وارده اعم از نیروی فشاری و نیروی کششی را در سیستم سازه فضایی مرو انتقال دهد.

جنس پیوند یا اِلمان سازه های فضایی، لوله فلزی یا پروفیل هایی با مقاطع قوطی، نبشی یا دایره ای شکل است که از فولاد ST37 تهیه می شود. البته بسته به شرایط آب و هوایی یا جغرافیایی سقف سازه فضایی میتوان از لوله هایی از جنس گالوانیزه، استیل و غیره نیز بهره برد.

اگر نیاز به اخذ اطلاعات بیشتر در رابطه با لوله سازه فضایی یا المان سازه فضاکار دارید اکنون با ما تماس بگیرید. ۰۹۱۲۳۳۰۵۲۰۷

با تشکر واحد تحقیق و پژوهش

پیچ

برای انتقال نیرو در شبکه سازه فضاکار و نیز ایجاد ارتباط بین اعضا شبکه سازه از پیچ استفاده می شود. پیچ سازه فضایی عملا سبب قابلیت مونتاژو دمونتاژ سازه های فضاکار را فراهم می آورد. لازم است برای تحمل نیروی کششی وارده بر سقف سازه فضاکار از پیچ مخصوص سازه فضاکار استاندارد با کلاس سختی ۸.۸ یا ۱۰.۹ استفاده شود. بدیهی است چنانچه پیچ سازه فضایی از کلاس مقاومتی  استفاده شود. چنانچه پیچ سازه فضایی از کلاس مقاومتی ۸.۸ یا ۱۰.۹ نباشد در انتقال نیروی کششی با مشکل روبه رو خواهد شد.

سایز پیچ سازه فضاکار پس از تهیه و تدوین دفترچه محاسبات سازه فضایی تعیین و مشخص می شود.

چنانچه تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید هم اکنون با مشاورین و کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.۰۹۱۲۳۳۰۵۲۰۷

با تشکر واحد تحقیق و پژوهش

اسلیو

یکی از قطعات سازه فضاکار غلاف یا همان اسلیو است.

برای انتقال نیروی فشاری در سیستم سقف سازه های فضایی از اسلیو یا مهره استفاده می کنند که البته در نقش ابزاری برای محکم و سفت نمودن سایر اتصالات سازه فضاکار نیز عمل می نماید.

عرفا برای صحت دقت میزان درگیری رزوه پیچ با گوی توپر KK سازه های فضایی از غلاف استفاده می شود.

جنس اسلیو سازه های فضایی از فولاد سخت سیکا ۴۵ (CK45) است.

برای اینکه مشخص شود از چه سایز اسلیو یا غلاف سازه فضایی برای اتصال بولت یا از چه طول بولتی باید استفاده نمود لازم است ابتدا دفترچه محاسبات سازه فضاکار تهیه و تدوین شده و سپس بر اساس نیاز سنجی محاسبات فنی سازه فضایی اسلیو مناسب انتخاب و در ساخت قطعات سازه فضایی مورد بهره برداری قرار گیرد که این مهم در قیمت سازه فضاکار نیز نقش دارد.

برای اخذ اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما گفت و گو کنید. ۰۹۱۲۳۳۰۵۲۰۷

با تشکر واحد تحقیق و پژوهش