space frame iraq

سیستم سازه فضاکار

space frame iraq

سیستم سازه فضاکار

سیستم سازه فضاکار

سیستم سازه فضاکار یا اسپیس فریم در معماری و مهندسی سازه به سازه ای اطلاق می شود که خرپای سه بعدی باشد، یعنی سیستم سازه فضاکار به نحوی مستحکم و مقاوم است که علی رغم وزن کم و سبک خود بدلیل الگوی رفتاری مشابه خرپا از اتصال های پایه ای متصل به یکدیگر ساخته شده و دارای یک الگوی هندسی مدولار و پایدار است. از همین روی از سیستم سازه فضاکار برای پوشاندن دهانه های بزرگ با حداقل نشیمنگاه یا تکیه گاه استفاده می شود.

اجزا سیستم سازه فضاکار

سیستم سازه فضاکار، سازه ایی است که از المان ها یا لوله هایی متعدد تشکیل شده که بواسطه گره ها (گوی ها) بر اساس هندسه ای مدولار و شبکه ای خاص به یکدیگر متصل شده اند. سیستم سازه فضاکار اساسا با قاب یا خرپای فضایی متفاوت است، چرا که خرپای فضایی از اتصال های لولایی شکل تشکیل یافته است.

سیستم سازه فضاکار به دلیل استحکام بالا و صلبیت ناشی از هندسه مثلثی شکل خود، بارهای خمشی را به شیوه بارهای وارده فشاری و کششی در راستای هر المان انتقال می دهد.

سیستم سازه فضاکار یک ساختار سازه ای بوده که از عناصر خطی به نحوی تشکیل شده که بارهای وارده را به صورت سه بعدی انتقال می دهد.

اتصال های سازه فضاکار

سیستم سازه فضاکار دارای عضوها یا اتصال هایی است که دارای دو بخش هستند، المان و گره که دارای مقاطع دایره ای یا مستطیلی بوده و در برابر بارهای کششی و فشاری مقاومت می کنند. اتصال های ساختارسازه فضایی می توانند : جوش، پیچ و مهره یا گوی (رزوه کاری) باشند. ساده ترین قاب یا شکل سیست سازه فضایی دارای ۴ مفصل و ۶ عضو است.

مزایای سیستم سازه فضاکار

سیستم سازه های فضاکار دارای مزایای بسیاری است که استحکام و مقاومت بالای آن ها، سبکی و سرعت در ساخت آنها، مقرون به صرفه اقتصادی، پیش ساخته بودن و قابلیت سرعت انتقال آنها، صرفه جویی در زمان ساخت و نصب، مونتاژ و دمونتاژ شدن آنها، هزینه حمل اندک و پوشش دهانه های وسیع از زمره ویژگی های منحصر به فرد سیستم سازه فضاکار محسوب می شود. گنبدهای ژئودزیکی کروی یا اسکای لایت های کروی همگی از یک ساختار سازه فضاکار کروی تبعیت می کنند که عرفا بصورت تک لایه طراحی و اجرا می شوند.

انواع سیستم سازه فضاکار

سیستم سازه فضاکار عموما از فولاد سبک ساخته می شود. ساختار سازه فضایی دارای سه تقسیم بندی است:

سیستم سازه فضاکار تک لایه

سیستم سازه فضاکار دو لایه

سیستم سازه فضاکار سه لایه

نصب سیستم سازه فضاکار

سیستم سازه فضاکار به سه روش عمده نصب می شود، نخست روش نصب با استفاده از داربست یا کفراژ است که نسبت به سایر روش ها زمان بیشتری می خواهد. دوم روش نصب بصورت فاز به فاز یا بلوکی است، به این ترتیب که بلوک اول مونتاژ و نصب می شود و سپس سایر بلوک ها به ترتیب بافت و به بلوک قبلی متصل می شوند تا فرآیند نصب اتمام یابد. روش سوم نصب سیستم سازه فضاکار مونتاژ سازه بر روی زمین و بلند نمودن آن و بر روی نشیمنگاه قرار دادن است که در این روش سرعت نصب نسبت به سایر روش ها بیشتر است.

شایان ذکر است انتخاب هر کدام از روش های نصب سیستم سازه فضاکار به شرایط پروژه و الزامات آن بستگی دارد.

فرم های سیستم سازه فضاکار

سیستم سازه فضاکار دارای فرم های معماری متعددی است. سیستم سازه های فضاکار شامل فرم های معماری سازه فضاکار تخت، سازه فضاکار قوسی، سازه فضاکار شیبدار یک طرفه، سازه فضاکار شیب دوطرفه، سازه فضاکار هرمی، سازه فضاکار گنبدی و فرم های آزاد(خاص) است.

سیستم سازه فضاکار دارای ویژگی های منحصر به فرد و کاربردهای ویژه ای است که در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می کنیم هم اکنون با دفتر فنی اسپیس تماس بگیرد.

با تشکر از همراهی شما

۰۲۱-۷۷۴۸۲۷۰۱