فونداسیون سقف سازه فضایی

فونداسیون سازه فضایی

فونداسیون سازه فضایی

فونداسیون سقف سازه فضایی،فونداسیون سازه های فضایی کارخانه ارم نوش یا پپسی

فونداسیون سازه فضایی از مهمترین ارکان ساخت و نصب سقف های سازه فضاکار است. تیم فنی مهندسی اسپیس بر اساس ویژگی های پروژه احداث اسپیس فریم و نیازسنجی سازه فضایی اقدام به محاسبه و طراحی فونداسیون سازه فضایی مورد نیاز می پردازند.

فونداسیون سازه فضایی به دلیل استفاده خاص از ساختارهای سه بعدی در پوشش سقف های ساختمان ها از اهمیت بسزایی برخوردار است به نحوی که بررسی پایداری و ایمنی فونداسیون مورد دقت و آنالیز ویژه قرار می گیرد. برای اجرای فونداسیون سازه های فضایی عموما دو روش فونداسیون نواری یا منفرد در نظر گرفته می شود که بدیهی است بر اساس شرایط پروژه فضایی و الزمات مهندسی سازه یکی از روش ها انتخاب می شود. از آنجا که ما (اسپیس) به دنبال طراحی فونداسیون سازه فضایی مستحکم و پایدار برای سازه فضاکار هستیم عوامل متعدد و متنوعی را پیش بینی و مورد ملاحظه قرار می دهیم:

 الف: شرایط آب و هوایی یا جغرافیایی همچون تغییرات دما، رطوب که سبب خورندگی می شود و میزان نور خورشید و از این قبیل مسائل در طراحی و محاسبه فونداسیون سازه فضایی می بایست مورد مداقه قرار گیرد.

ب: ارتفاع و فرم معماری سقف سازه فضاکار خود به تنهایی سبب ایجاد تنش ها و فشارهای خاصی بر روی ستون و فونداسیون اسپیس فریم می شود که بدیهی است هر چه ارتفاع سقف خرپای فضاکار بلند تر باشد یا معماری آن به سمت شبکه تخت میل کند ما از بار بیشتری برخورداریم و قطعا رعایت ضرائب با زلزله و سرع باد منطقه و غیره تاثیر مستقیم و حائز اهمیتی بر محاسبات فونداسیون سوله فضایی دارند.

ج: جنس ستون ها یعنی بتنی یا فلزی یا چوبی بودن آن ها صد در صد بر طراحی و محاسبات بارگذاری سازه های فضاکار بر روی فونداسیون آن تاثیرگذار بوده به نحوی که مقاومت مورد انتظار از فونداسیون را متفاوت می کند.

د:  کاربری سازه فضاکار از دیگر نکات برجسته در پیش بینی رعایت الزامات استاندارد طراحی سقف سازه فضایی است. پر واضح است سقفی با کاربری سایه بان انبار کاه با سقفی برای سالن اجتماعت از درجه اهمیت و ایمنی متفاوتی برخوردار است لذا به جرات می توان گفت به هر اندازه استفاده کنندگان از سقف فضایی مهمتر باشند حفاظت و ایمنی ایشان نیز بصورت تصاعد حسابی رشد  خواهد نمود، چرا که پشتیبانی از کاربران سقف وظیفه حیاتی طراح و محاسب اسپیس فریم است.

همانگونه که در بالا ذکر شد فونداسیون سازه های فضاکار به عوامل مختلفی وابسته است که مهمترین آن ها مرور نمودیم، در ادامه به نکته دیگری می پردازیم که در طراحی و محاسبات فونداسیون لازم است مورد توجه مهندس های طراحی خرپای فضایی قرار بگیرد:

فونداسیون سازه‌ فضایی اگر برای ستون بر اساس جنس بتن یا فلز در نظر گرفته شود دارای تفاوت هایی در محاسبات خواهد بود که در ذیل به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

نخست موضوع پایداری و استحکام انواع ستون ها است. اگر ما بدنیال ستونی مقاوم در برابر تنش های خمشی هستیم، ستون‌ بتنی گزینه بسیار مناسبی تلقی می شود و در برابر ستون فلزی که از ضعف در مقابل خورندگی برخوردار است، مزیت بیشتری دارد.

در مرحله دوم می توان به وزن بالای ستون بتنی در مقایسه با اسکلت فلزی اشاره نمود که همین مهم سبب سنگین تر شدن فونداسیون سازه فضایی نیز می شود.

در مقام سوم قاعدتا موضوع هزینه و بهای تمام شده مطرح است که بدیهی است اگر ما از ستون بتنی استفاده کنیم شاید نرخ خود ستون ها کمتر تمام شود اما بدلیل سنگینی ستون ها ما نیاز به احجام بزرگتری از فونداسیون سازه فضاکار هستیم و این بمنزله گران تر تمام شدن این نوع فونداسیون است.

 چهارمین موضوع که در اینجا می توان به آن پرداخت نرخ زمان اجرای فونداسیون با ستون بتنی است که مشخصا طولانی تر بوده و این یعنی زیان بیشتر برای کارفرما.

همانطور که تاکنون ملاحظه فرمودید مزایا و معایب بهره برداری از فونداسیون سازه فضایی تابعی از عوامل گوناگون است که در انتها می توانیم به فاصله قرارگیری ستون ها از یکدیگر نیز اشاره ای داشت.

فونداسیون سازه های فضاکار تابعی از فاصله آکس به آکس ستون ها از یکدیگر هم هستند، به عبارتی هر چه فاصله ستون های خرپای سه بعدی از یکدیگر بیشتر می شود لاجرم مقاطع ستنون ها افزایش یافته و در نتیجه احجام فونداسیون های سازه فضایی نیز بیشتر و بیشتر می شود.

در خاتمه چنانچه تمایل به کسب آگاهی بیشتر در خصوص موضوع مذکور دارید هم اکنون با دفتر فنی اسپیس تماس بگیرید.

با تشکر از همراهی شما

بخش فروش سازه فضایی

۰۲۱-۷۷۴۸۲۷۰۱

۰۲۱-۷۷۴۸۲۷۰۷

۰۲۱-۶۶۷۳۵۶۱۵

۰۲۱-۶۶۷۳۵۲۰۶