عکس خرپای فضایی - عکس خرپافضاکار

تفاوت سازه فضاکار با خرپا

تفاوت سازه فضاکار با خرپا (انواع خرپا) را می توان از چند منظر مورد بررسی قرار داد:

 

تفاوت سازه فضاکار با خرپا از منظر ساختاری:

تفاوت سازه فضاکار با خرپا را اگر با نگاهی به اعضای آن ها مورد ملاحظه قرار دهیم، مشاهده می کنیم که خرپا سازه ای است که از میله هایی در بالا و پایین با اشکال مثلثی ساخته شده است و عوما دارای شکلی z (زد گونه) است و از دو طرف مهاربندی شده و دارای تکیه گاه است. اما سازه فضاکار در حقیقت شبکه ای سه بعدی از خرپا ها است که یک سر آنها می تواند آزاد باشد. سیستم اسپیس فریم، سازه ای است که از میله های متعددی که توسط گره ها بر اساس شکل شبکه ای خاص به هم متصل شده اند، ساخته می شود.

تفاوت سازه فضاکار با خرپا را اگر بخواهیم از دید ساختاری مدققانه ببینیم به موارد ذیل می توان اشاره نمود:

  1. ساختار خرپای فولادی متعلق به ساختار نیروی یک طرفه است. وتر بالایی وظیفه پایداری خرپا را بر عهده دارد. هنگامی که عرض افزایش می یابد عملا ثبات هر جهت را افزایش می دهد و سبب می شود در مقدار فولاد صرفه جویی شود.
  2. تفاوت سازه فضایی با خرپا در چارچوب سه بعدی، ساختار کلی خرپا فضایی یا اسپیس فریم، دیگر موردی است که سبب استحکام و مقاومت سطح سازه می شود.
  3. تفاوت سازه فضاکار با خرپا در سومین گام، به دلیل ساختار خرپایی از وتر پایین سبب می شود در حجم گره های توپ یا همان پیونده گوی (مرو) صرفه جویی شود. این بدان معنی است که می تواند با تمام طراحی های ساخت و ساز اسپیس فریم، به ویژه گنبد و سایر اشکال دلخواه نسبت به ساختار فضایی از مطلوبیت بیشتری برخوردار شود.

تفاوت سازه فضاکار با خرپا بر اساس هندسی و طراحی:

تفاوت سازه فضایی با خرپا دارای الزامات طراحی متفاوتی است. خرپا بصورت دو بعدی است اما اسپیس فریم ها سه بعدی طراحی می شوند. خرپا از این روی به شکل مثلث طراحی می شود که ذاتا مثلث نسبت به سایر اشکال هندسی از پایداری بالاتری برخوردار است. ناگفته پیداست که دلیل این مهم همانا گوشه های کمتر مثلث در مقایسه با سایر شکل های هندسی است، چرا که هرچه اتصال های گوشه کمتری داشته باشیم، از برش به نحو بهتری پیش گیری می کنیم. خرپاهای فضایی باید دارای المان ها یا اعضای منطبق و اتصالات دقیق باشند. از جمله اتصالات اسپیس پرچ، پین و جوش است.

تفاوت سازه فضاکار و خرپا از لحاظ قیمت:

تفاوت سازه فضایی و خرپا از نظر قیمت یا هزینه ساخت و نصب متغیر است. پرواضح است قیمت خرپا به لحاظ سادگی و کارکردی و نیز آسانی طراحی و تخصص ساده تر آن متفاوت از سازه فضایی است ولیکن اساسا قیاس خرپا و سازه فضایی بر اساس نیاز سنجی پروژه حائز اهمیت است. بدیهی است کارکرد این دو سیستم سازه ای متفاوت بوده، در نتیجه حق الزحمه طراحی، ساخت و نصب آنها نیز متفاوت است.

تفاوت سازه فضاکار با خرپا در فرایند تحلیل سازه:

تفاوت سازه فضاکار با خرپا را اگر با دید تحلیلی ببینیم، خرپا مجموعه‌ای از میله‌های راست یا منحنی است که در انتهای آن‌ها دو مفصل وجو دارد که ساختاری پایدار را تشکیل می‌دهند. همین ویژگی سبب شده که به دلیل سبکی و استحکام، خرپاها به طور گسترده ای برای حل مشکلات دهانه هاب بزرگ، مقاومت و زیبایی استفاده شوند.

تفاوت سازه فضاکار با خرپا از لحاظ مزایا:

تفاوت سازه های فضاکار با خرپاها بر اساس مزایا می تواند قدری متفاوت باشد. مزیت اصلی خرپاها این است که نصب سریع و مقرون به صرفه هستند و برای استفاده مؤثر به تجهیزات سنگین گران قیمت یا آماده سازی بیش از حد نیاز ندارند . خرپاها عموماً در یک کارخانه ساخته می شوند و به عنوان یک مجموعه کامل به محل کار تحویل داده می شوند و سپس سازه در آنجا ساخته می شود.

تفاوت سازه فضاکار و خرپا بر اساس کاربرد:

تفاوت سازه های فضایی اسپیس با خرپا از منظر کاربرد هم جای مطالعه و بررسی دارد، به نحوی که خرپاها بیشتر برای موارد استفاده در بخش های تخت و شیب ‌دار (خطی) مطلوب اند و متاسفانه بدلایل نقاط گوشه دار یا زوایای تیز از جلوه بصری زیبایی سود نمی برند، اما سازه ‌های فضا کار برای تمامی اشکال خاصه گنبد، قوس و هر فرم آزاد دلخواه مناسب اند و از جذابیت بصری و معماری بیشتری برخوردارند.

تفاوت سازه های فضاکار و خرپا با توجه به متریال یا جنس:

تفاوت سازه فضایی و خرپا از نظر متریال نیز موضوع مهمی است. سازه های فضایی (اسپیس) را می توان از جنس های گوناگون چوب، آلمینیوم، آهن، کامپوزیت و و و تولید کرد اما خرپا از میلگردهای فولادی تهیه می شود.

تفاوت سازه فضا کار و خرپا از نظر وزن و حجم:

تفاوت سازه فضایی و خرپا بر اساس وزن نیز بدلیل ماهیت رفتاری و کارکردی قابل ملاحظه است. خرپاها عموما سبک تر از سازه های سه بعدی هستند چرا که از پیونده یا گره برخوردار نبوده و حجم کمتری مصالح مصرف می کنند و در نتیجه سبک ترند. البته ناگفته نماند که خرپاها عموما برای تقویت سایر اجزای ساختمان مورد استفاده واقع می شوند و عرفا هم پوشیده می شوند، چرا که از زیبایی ساختمان می کاهند. اما اسپیس فریم ها یا همهن سیستم سه بعدی اسپیس له جلوه زیبایی ساختار معماری می افزایند بعضا بصورت اکسپوز در معرض نمایش واقع می شوند.

اگر می خواهید از آخرین قیمت سقف سبک یا قیمت سازه فضاکار مطلع شوید، می توانید هم اکنون برای مشاوره رایگان تمای بگیرید.

با تشکر از همراهی شما

دفترفنی اسپیس

انواع خرپا  TRUSS