معایب سازه فضایی

معایب سازه فضاکار

معایب سازه فضاکار در مقایسه با مزایای سازه های فضاکار قابل مقایسه نبوده و اساسا معایب سازه فضایی موضوعی عمومی در گروه تمام سازه های فلزی است.

معایب سازه فضاکار از منظر برخی خورده گیران پایین بودن پتانسیل تولید فولاد است! سخنی دست چندم و مضحک، با این سطح تحلیل تمام سازه های اسکلت فلزی معیوب هستند!

معایب سازه فضاکار بطور کلی در حدی نیست که سبب چشم پوشی از استفاده این سازه سبک، سریع و مقاوم شود. اگر ما (اسپیس) بخواهیم در مقایسه با سایر سازه های موجود نقطه ضعفی برای اسپیس فزیم ها برشمریم فقط به هزینه ی دهانه های بسیار کوچک می توان اشاره نمود که توجیهی برای استفاده از سازه فضایی ندارد. به عبارتی در دهانه های کوچک مانند زیر ۱۲ متر مقرون به صرفه نیست از خرپای فضایی استفاده نمود اما از نظر زیبایی، سبکی و مدرن بودن، کاملا قابل توجیه است.

معایب سازه فضاکار در نوع گوی یا مرو از نگاه معماران به ضخامت لایه میانی سازه فضاکار با پیونده گوی مربوط می شود. برخی از معماران ضخامت لایه میانی سازه فضایی مرو را نمی پسندند و ممکن است از ساختار فضایی تک لایه استفاده نمایند. قاب فضاکار تک لایه برای این دسته از مهندسان مزیت های بیشتری را به همراه دارد. شایان ذکر است از سوی دیگر بسیاری از معماران نمی توانند از جنبه صرفه جویی فضایی سازه فضاکار سه لایه، که امکان نصب روشنایی، تاسیسات، آویزها، سقف کاذب و غیره را با استفاده از پیونده مرو یا گوی می دهد را نادیده بگیرند. در حقیقت این گروه از معماران فضای لایه میانی سازه های فضاکار اسپیس را مزیتی مطلوب می دانند که حاضر به نادیده گرفتن این صرفه جویی فضایی نیستند. چرا که با عبور دادن تاسیسات مکانیکال و الکتریکال از فضای لایه میانی خرپای فضایی سه لایه عملا بر زیبایی و صرفه جویی فضا افزوده می شود و این یعنی دسترسی ساده و سریع به تاسیسات با حفظ زیبایی و کاهش هزینه های پروژه.

معایب سازه فضاکار را همانگونه که ملاحظه فرمودید نمی توان عیب نامید چرا که اساسا تفاوت سلیقه مهندسان و معماران سبب بروز و ظهور این تفاوت است، به دیگر سخن آنقدر مزایای استفاده از سازه های فضاکار اسپیس گسترده و وسیع است که بیان سلیقه شخصی توجیه زیادی برای نادیده گرفتن حجم بالای منافع سازه اسپیس فریم ندارد.

چنانچه تمایل به اخذ اطلاعات بیشتر در خصوص مزایا سازه های فضایی یا عیب سازه فضاکار دارید، لطفا هم اکنون با ما در تماس باشید.

با تشکر از همراهی شما